Celaka punya UMNO!

So, the story goes:

DAP's ADUN (I'm not mentioning names as I do not want to give free publicity. Nak, bayar!) made the remarks UMNO Celaka in the Dewan yang mulia. And then some men started breaking into the Dewan, and chaos and fiasco all happened.
Later, the Ketua Pemuda of those men privately apologised to DAP via Twitter. And suddenly, the fault is on UMNO whom apologise offered was refused by DAP. Surprisingly, the one who said "celaka" in this country, turns into the innocent victim. What a funny country!

Walaupun aku dan rata-rata rakan lain tidak setuju dengan permohonan maaf (kerana dianggap cabul), tapi demi mentaliti dan perwatakan sebuah bangsa, memohon maaf adalah jauh lebih mulia daripada lempar batu, sembunyi tangan dan salahkan orang lain.

Ada salahnya bilamana segelintir orang UMNO bertindak menceroboh dewan yang mulia, dan bila kita salah, kita tetap perlu minta maaf. Tapi reaksi ini timbul dek salahguna perkataan yang menghina (celaka), juga di dalam dewan mulia yang sama. Jadi, bila A buat salah dan mintak maaf, apa yang menghalalkan kesalahan yang dibuat oleh B?

Apa budaya pemikiran yang kita cuba terapkan ke dalam generasi kita dan anak-anak kita?

"Sayang, bila awak buat salah, awak tunggu orang lain balas, dan tuduh dia yang buat salah, okay? Sayang anak mak."

Ini ke yang kita duk jeritkan sebagai "for a better future of Malaysia"? Kau duduk terjerit-jerit laungkan undilah untuk Malaysia yang lebih maju, tapi perwatakan sendiri menjahanamkan anak bangsa.

Terjerit terlolong kata UMNO menghancurkan perpaduan dan keharmonian kaum. Racist. Tapi bila orang nak berdamai (walaupun sebenarnya kau yang buat salah), kau boleh dengan ego tak terima malah put more blame on the other party? Seriously Malaysians, can't you guys even see this stupidity?

In fact, DAP dakwa kecelakaan yang dilemparkan hanyalah merujuk kepada UMNO (parti), dan bukannya orang Melayu. Why UMNO meh? Why not "celaka BN" since BN is the opposition in Penang, and not UMNO alone (although only UMNO have the seats in Dewan). Jadi, kenapa tidak dilemparkan kata kesat "celaka" kepada parti lawan BN, instead of UMNO? You sure not Malay ah?

Tak perlu kita tuding jari dekat UMNO untuk telanjangkan salah-laku. Ada berjuta kalau nak di-listdownkan. Tapi bila kau jerit, laung, perjuangkan, tapi pada masa yang sama menjahanamkan pemikiran anak bangsa, sorry to say, You Are Worst Than UMNO!

0 comments:

Jom Balun Kiri Kanan Atas Bawah

SEJARAH KERAJAAN KEDAH TUA

Penulisan Luar Kotak Pemikiran Biasa

GADGET CORNER

BLOGLIST APA - SILA KLIK BANNER

BLOGLIST APA - SILA KLIK BANNER
SEMUA LINK SAHABAT BLOGGERS APA BERADA DALAM BLOGLIST INI..SILA TINGGALKAN KOMEN DI APA BLOGLIST JIKA ADA BLOG YANG TERCICIR UNTUK DIMASUKAN
Powered by Blogger.

Ads 468x60px

Featured Posts