Sejarah ringkas Pesawat Eksekutif Kerajaan Malaysia.. @NajibRazak


Gambar Hiasan : Jet Eksekutif jenis short-haul


Seingat aku penggunaan Jet Peribadi atau Eksekutif ini berleluasa sekitar dekad 90an bilamana kemunculan Jutawan Jutawan Baru (Melayu dan lain lain) hasil kesinambungan projek pengswastaan hasil cetusan idea Tun Mahathir dari dekad 80an,yang memberi manafaat kepada kroni kroni kerajaan dan pemimpin dengan bermacam macam konsesi.

Jutawan Jutawan Segera ini pula berlumba lumba menabur budi dan cuba mengambil hati orang orang kuat politik dalam kerajaan yang telah menjadikan mereka kaya raya sekelip mata.Antara yang ditawarkan adalah kegunaan Jet Eksekutif mereka untuk tujuan peribadi/bercuti menteri-menteri kanan dan ahli ahli politik penting dalam "the inner circle" pentadbiran kerajaan waktu itu.


Fokker F28 merupakan pesawat pertama yang dibeli Kerajaan Malaysia dan telah diilupuskan pada Ogos 2012 setelah mencecah 30 tahun.

Mantan Perdana Menteri ketika itu Tun Mahathir tidak terkecuali turut teruja dengan keselesaan menggunakan Jet Eksekutif ini dan dilihat kerap menggunakan Jet milik Tan Sri Ananda Krishna untuk percutian beliau ke Palma Mallorca (salah satu destinasi favourite beliau).Pada permulaan,penyediaan kemudahan jet eksekutif oleh Ahli Ahli Koporat ini hanya melibatkan percutian para pemimpin dan ahli politik penting saja.Ia kemudian nya merebak untuk urusan urusan resmi Perdana Menteri dan Menteri Menteri lain termasuk Menteri Kewangan waktu itu DS Anwar Ibrahim untuk ke mesyuarat World Bank dan Bangsa Bangsa Bersatu menggunakan jet peribadi yang sama.

Tengku Nan yang ketika itu masih tercari cari dan cuba mengukuhkan tapak politiknya turut menawarkan jet peribadi beliau sebagai cara mempromo diri beliau dikalangan orang penting politik ketika itu.Pada yang mungkin tidak tahu sebelum terjun kedalam politik Tengku Adnan adalah rakan kongsi TS Vincent Tan dalam Berjaya Group yang menguasai akhbar Watan manakala Vincent Tan menguasai akhbar The Sun.Maka berleluasa lah penggunaan jet peribadi orang korporat untuk tujuan resmi kerajaan atau percutian Menteri Kanan.

Tapi jet jet eksekutif peribadi ini ketika itu semuanya bersifat short-haul dan ianya boleh lah dianggap leceh kerana untuk penerbangan ke Eropah saja ianya memerlukan sekurang kurang 2 atau 3 fuel-stop.Maka sewaktu TS Tajuddin Ramli menerajui MAS beliau membeli sebuah BBJ (Boeing Business Jet) long-haul untuk tujuan yang sama dan pesawat ini dibawah penyelenggaraan MAS sepenuhnya ketika itu.

Maka cakap cakap kurang enak didengar mula tersebar dengan penggunaan Jet Peribadi Korporat ini dan ianya memungkinkan timbul banyak lagi FITNAH kerana dilihat saperti ada conflict of interest yang melibatkan ahli korporat dengan Menteri Menteri Kanan Kerajaan ketika itu.

Setelah mengambil kira banyak FAKTOR Mantan Perdana Menteri ketika itu Tun Mahathir mengambil keputusan akan perlunya kerajaan waktu itu memiliki pesawat mereka sendiri supaya tidak lagi bergantung kepada Jet Eksekutif Peribadi ahli ahli korporat.

Maka bermulalah pembelian pesawat untuk kerajaan waktu itu...

Dari short-haul kepada long-haul...dan dari satu buah sehingga menjadi 4 buah.

THE REST IS HISTORY...


Ini pesawat ACJ A319 atau dikenali dengan panggilan "Perdana One" macam Air Force 1 Amerika


Boeing 737-700 BBJ saperti yang pernah disediakan TS Tajuddin Ramli satu masa dulu


Air Force Bombardier BD-700-1A10 Global Express.Ini jenis short-haul untuk kegunaan dalam negeri


Falcon 900 M37-01.Ini pun dari jenis short-haul


Blackhawk Executive.
Aku belum pernah melihat pesawat ini terbang secara LIVE


Ini biasalah...pesawat Nuri yang dah banyak berjasa.

Dan dibawah sekali...

Pesawat ACJ320 9H- AWK yang paling panas dibicarakan saat ini,yang disewa kerajaan bilamana semua pesawat long-haul yang lain menjalani penyelengaraan dan refurbish selama 6 bulan.



 

0 comments:

Jom Balun Kiri Kanan Atas Bawah

SEJARAH KERAJAAN KEDAH TUA

Penulisan Luar Kotak Pemikiran Biasa

GADGET CORNER

BLOGLIST APA - SILA KLIK BANNER

BLOGLIST APA - SILA KLIK BANNER
SEMUA LINK SAHABAT BLOGGERS APA BERADA DALAM BLOGLIST INI..SILA TINGGALKAN KOMEN DI APA BLOGLIST JIKA ADA BLOG YANG TERCICIR UNTUK DIMASUKAN
Powered by Blogger.

Ads 468x60px

Featured Posts