@NajibRazak,nama je negara Islam tapi Hakim Cinabeng lagi berkuasa..


Apa yang boleh dikatakan lagi dengan kes saperti dilaporkan Bernama dibawah.Aku patut maki siapa ya sial,babi haramjadah?Hakim yang mengadili kes ini atau Bapok Bapok Penguasa Kerajaan Melayu yang ada hari ini?
< Baca Lagi....>

****************************

IPOH - Mahkamah Tinggi di sini hari ini memutuskan perakuan pengislaman terhadap tiga anak seorang guru tadika, M. Indira Ghandi, adalah batal dan tidak sah.

Pesuruhjaya Kehakiman Lee Swee Seng memutuskan pertukaran agama yang dibuat Mohd Ridzuan Abdullah, bapa kepada Tevi Darsiny, 16; Karan Dinish, 15 dan Prasana Diksa, 5, adalah tidak mengikut peraturan.

"Berdasarkan Enakmen Pentadbiran Islam Perak, ketiga-tiga anak itu perlu mempunyai hasrat untuk memeluk agama Islam tanpa sebarang paksaan.

"Dalam kes ini, ketiga-tiga anak berkenaan tidak dapat dibuktikan melafazkan dua kalimah syahadah dan mereka serta ibunya tidak hadir ke Pejabat Agama Islam untuk mendaftar bagi tujuan menukar agama," katanya dalam penghakimannya yang dibaca selama 1 jam 40 minit.

Lee berkata penukaran agama itu juga tidak sah dan batal kerana tiga beradik itu tidak hadir di hadapan pegawai agama bagi tujuan melafazkan pengisytiharan memeluk Islam (mengucap dua kalimah syahadah).

Katanya keputusan itu dibuat bukan untuk kemenangan mana-mana pihak tetapi lebih penting adalah keharmonian untuk semua agama dalam negara ini.

Mohd Ridzuan, yang sebelum ini dikenali sebagai K. Patmanathan, membuat pertukaran agama daripada Hindu kepada Islam bagi ketiga-tiga anaknya pada April 2009 dan memperoleh sijil pertukaran itu daripada Jabatan Agama Islam Perak untuk ditunjukkan kepada Indira Ghandi sebagai bukti.

Pada 25 Okt 2009, Indira Ghandi, 38, memfailkan permohonan semakan kehakiman di Mahkamah Tinggi di sini untuk membatalkan Perakuan Memeluk Islam tiga anaknya.

Wanita itu kemudian membuat permohonan kepada mahkamah sama supaya kes itu dipindahkan ke Mahkamah Persekutuan bagi menentukan empat persoalan berkaitan perundangan bagi kes ibu bapa dan anak-anak yang terbabit dalam perkahwinan didaftarkan mengikut Akta Pembaharuan (Perkahwinan dan Cerai) 1976.

Ia termasuk persoalan sama ada ibu atau bapa secara sebelah pihak boleh menukar agama anak mereka yang masih di bawah umur kepada Islam selepas perkahwinan tanpa mendapat persetujuan sebelah pihak lain dan keputusan mana terpakai jika berlaku pertentangan perintah yang dikeluarkan antara Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Syariah.

Kes pasangan berkenaan pernah mendapat perhatian umum hingga ke Kabinet pada April 2009, memutuskan kanak-kanak mesti kekal menganut agama asal ketika ibu bapanya berkahwin walaupun selepas seorang daripada pasangan itu menukar agama.

Keputusan itu bagi mengelak individu yang tidak bersalah, terutama anak-anak, menjadi mangsa dan dilayan secara tidak adil.

Pada April 2009, Mahkamah Tinggi Syariah Ipoh memberi hak penjagaan tiga beradik itu kepada Mohd Ridzuan, tetapi 11 Mac 2010, Hakim Mahkamah Tinggi di sini, Datuk Wan Afrah Wan Ibrahim, memutuskan hak penjagaan tiga beradik itu diserahkan kepada bekas isterinya iaitu Indira Ghandi.

Sementara itu, Indira Ghandi ketika ditemui di luar mahkamah berkata beliau gembira dengan keputusan ini setelah menanti selama empat tahun.

"Saya berterima kasih kepada peguam saya yang banyak membantu dalam kes ini," katanya.

Kes berkenaan membabitkan enam responden iaitu Penolong Penasihat Undang-Undang negeri, Norazura Mokhtar mewakili responden satu, dua dan tiga iaitu Pendaftar Mualaf, Pengarah Jabatan Agama Islam Perak dan kerajaan Perak serta turut menyebut bersama responden empat dan lima iaitu Kementerian Pelajaran dan Kerajaan Malaysia.

Peguam Hatim Musa mewakili responden keenam iaitu Mohd Ridzuan manakala Indira Ghandi diwakili peguam M. Kulasegaran, N. Selvam dan K. Shanmuga. - Bernama

5 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum.
Mohon jangan hina khunsa dan menyahlahmaksudkan istilah KHUNSA. Khunsa adalah bigender sah dengan kejadian semulajadi kewujudan kemaluan lelaki-perempuan yang tidak tetap dan tidak jelas lelaki perempuan. Saya seorang KHUNSA yang mempunyai dua kemaluan dengan kedua2nya tidak berfungsi sebagai alat seks, dan kejadian rahim tidak sempurna yang kini telah berkembang menjadi ketumbuhan terminal.
Mohon dibetulkan penggunaan istilah KHUNSA supaya tidak dikaitkan secara rambang dengan fenomena transgender bergelar "pondan", "maknyah" dan sebagainya.
Terima kasih.

Huzaifah.

Aku Peduli Apa @ APA said...

Wkmslm.
Maaf kalau tersinggung.Memang tujuan saya menggunakan istilah "Khunsa" dan bukan "pondan" untuk mengambarkan bahawa pemimpin ini seolah olah mempunyai 2 alat kelamin dan jantina yang "ragu" yang membuatkan mereka rasa ragu tentang fitrah mereka sendiri.

Perkataan "pondan" saya gunakan pula cuba menggambarkan mereka hilang sifat kejantanan masing masing kerana berlagak macam perempuan.

Tidak berniat menghina kaum "khunsa" yang memang dijadikan Allah Taala atas sebab yang hanya DIA yang mengetahuinya tapi sekadar membuat perbandingan.

Prince of Noob said...

salam bro apa. boleh tak kalau tukar balik tulisan ke tulisan standard yang asal... tulisan baru ni susah nak baca huhuhu

Anonymous said...

hidup umno pejuang agama
hidup jati pejuang islam

hehehehe........

Aku Peduli Apa @ APA said...

Assalam bro Prince.
Permintaan bro sudah saya penuhi

Jom Balun Kiri Kanan Atas Bawah

SEJARAH KERAJAAN KEDAH TUA

Penulisan Luar Kotak Pemikiran Biasa

GADGET CORNER

BLOGLIST APA - SILA KLIK BANNER

BLOGLIST APA - SILA KLIK BANNER
SEMUA LINK SAHABAT BLOGGERS APA BERADA DALAM BLOGLIST INI..SILA TINGGALKAN KOMEN DI APA BLOGLIST JIKA ADA BLOG YANG TERCICIR UNTUK DIMASUKAN
Powered by Blogger.

Ads 468x60px

Featured Posts