Kalau menteri dan pemimpin umno tak menitis air mata baca,gua taw apa nak buat sama BN!!!


Kos sara hidup tinggi... mak bapak terus bekerja untuk menampung kehidupan. Gaji naik tak sampai 5-10%, tapi barang naik lebih 10%. Jangankan kata nak bawak bekal kesekolah... mak bapak nak beli ikan kembong BODOH di pasar pun fikir 2/3 kali.

Yang ader dan cukup didikan agama ini adalah dugaan. Tapi kalo tak cukup didikan agama dan desakan hidup... Sedar atau tidak telah membuka ruang gejala sosial. Mencuri adalah jalan pintas., Budak sekolah terutama sekolah rendah... apa la yang mereka tau erti kehidupan. Untung la PSY... buat show dapat 1 juta... HIDUP PAK2 MENTERI!!! 

Ikuti coretan seorang guru yang melihat sendiri dan merasai sendiri situasi ini hari hari.




Kringggg..loceng rehat berbunyi.

"Teriiimaaaa kaaaaasih cikgu!",

semua pelajar beredar ke kantin. Tapi seorang pelajar ni tak keluar untuk rehat.
Awak tak rehat ke Alif? Ujar saya ...kepada pelajar ni. Tak cikgu. Jawab alif ringkas.
Kenapa alif tak rehat? Jawab alif "Mak saya beri 50 sen sehari cikgu. Kat kantin 50 sen ni dapat beli nugget je sekeping. Malu la cikgu beratur panjang2 dapat beli nugget je. Jadi saya kumpul duit hari ini untuk makan hari esok. Jadi saya dapat la makan nugget 50 sen dan air sirap 50 sen. Saya ke kantin hari Selasa dan Khamis je cikgu " alif tertunduk malu.

Perasaan saya mula bercampur baur, sedih sebak. Di zaman 2013 ini masih ada pelajar yang membawa 50 sen ke sekolah. Ramai di antara kita memandang 50 sen jumlah yang kecil sedangkan bagi pelajar ini 50 sen sagat besar ertinya.

Saya tanya lagi, kalau hari jumaat awak tak pergi kantin la ye?
Owh hari jumaat duit 50 sen ni saya sedekah masa bacaan yasiin cikgu. Jawab alif dengan bersahaja. Mak saya kata kalau kita sedekah rezeki kita akan bertambah..

Mata saya dah berkaca...Saya terkejut dan bertambah sebak. Dah la duit ada 50 sen. Siap boleh sedekah pulak. Ya Allah, limpahkanlah rezeki baga keluarga pelajarku ini..luaskan rezeki mereka semoga mereka tidak lagi berada dalam kemiskinan.

Huh macam terpukul sungguh saya, bayangkan duit 50 sen yang diberi untuk makan, dia infakkan 50 sen untuk tabung sekolah setiap jumaat semasa bacaan yasiin.

Mungkin kisah ini nampak simple tapi bagi saya ia memberi seribu pengajaran. Mungkin Allah nak temukan saya dengan pelajar ini supaya lebihkan sedekah dan berinfak.

Bagaimana pula degan kita? Mampukah kita istiqomah bersedekah setiap hari jumaat?

Setiap. Ayuh kita berazam untuk lebihkan sedekah pada hari jumaat yang mulia ini. Semoga Allah s.w.t memberikan ganjaran kepada anda semua.

8 comments:

MokGie Nurzie said...

Bukankah di sekolah ada RMT utk pelajar yg tidak berkemampuan?saya bekerja di kantin sekolah..saya tahu apa situasinya.Budak2 lebih suka makan nugget berbanding nasi lemak yg dijual harga 50 sen-1.00.Budak2 lebih suka beli jajan berbanding makanan berkhasiat.Masing salahkan kerajaan?Mengapa pelajar ini tidak di mohonkan baitul mal?ada peruntukan bagi yg miskin.Jgn nampak salah kerajaan tapi lebih baik kita usaha utk cari jalan penyelesaian.Barulah hidup saling lengkap melengkapi.

omong said...

BUKANKAH KERAJAAN DAH SEDIAKAN RMT (RANCANGAN MAKANAN TAMBAHAN) UNTUK PELAJAR2 MISKIN? JIKA TAK SAMPAI KEPADA YANG SEPATUTNYA, NAMPAK SANGAT ORANG LAIN DAH MAKAN HAK PELAJAR MISKIN TERSEBUT. JANGANLAH JADIKAN ISU INI UNTUK CONDEMN KERAJAAN..KERAJAAN DAH BUAT YANG SEPATUTNYA..MUNGKIN PELAKSANAAN SAHAJA YANG LEMAH. MAKLUMLAH, ADA TANGAN2 JAHAT DI BELAKANG PELAKSANAAN TERSEBUT.

SAYA ADA PENGALAMAN PASAL RMT NI..

SUATU HARI SEORANG PESAKIT DATANG BERJUMPA SAYA, SAYA TANYA APA KERJA DIA. DIA KATA DIA TUKANG MASAK UNTUK PROGRAM RMT. KENA BANGUN SEAWAL 4PAGI UNTUK MEMASAK KEPADA LEBIH KURANG 100 ORANG MURID YANG LAYAK UNTUK RMT. DAN SEPANJANG BERBORAK ITU, DIA TERLEPAS CAKAP BAHAWA PARA GURU PUN SETIAP HARI BERSAMA2 MENJAMAH MAKANAN YANG DIPERUNTUKKAN UNTUK RMT..SAYA HANYA MAMPU MENGGELENGKAN KEPALA..SAYA TIDAK PASTI JIKA PARA GURU PUN LAYAK TERHADAP RMT ITU...TETAPI SAYA AMAT TIDAK MENYANGKA PARA GURU SEKOLAH YANG SUDAH TENTU ADA PENDAPATAN TETAP MASIH TERGAMAK MEMAKAN MAKANAN YANG DIPERUNTUKKAN UNTUK PELAJAR2 MISKIN..TUKANG MASAK ITU KATA DIA TIDAK BOLEH MEMASAK LEBIH KERANA KENA IKUT BUDGET YANG DIBERIKAN MENGIKUT KADAR HARIAN..

PATUTLAH SAYA PERNAH MENDENGAR KELUHAN PESAKIT LAIN BAHAWA MAKANAN DISEDIAKAN TIDAK MENCUKUPI..

INI PENGALAMAN BENAR SAYA, INILAH YANG SAYA DENGAR DARIPADA CERITA2 PESAKIT SAYA, JIKA MEREKA TIPU, MAKA SAYA TELAH SEBARKAN PENIPUAN. TERLEBIH DAHULU SAYA MOHON AMPUN DAN MAAF. ANDAINYA MEREKA BERKATA BENAR, MAKA MARI KITA SAMA-SAMA MUHASABAH DIRI. AMAT TIDAK MOLEK MAKAN SESUATU YANG BUKAN HAK KITA.. SEKIAN. TERIMA KASIH.

mohamad adel said...

kesian budak tu....lani siapa nak tolong budak tu?
PRU dah dekat.....boleh dapat free publisiti dan jadi glamor pak.

ohsusu said...

setiap tahun kita tengok pusat zakat umum kan berapa juta zakat yg diorg dapat...pastu umum kan guna teknologi itu ini untuk kutipan.. tapi kita tengok berapa ramai yg masih merempat...nak mohon zakat pun susah

Unknown said...

Isunya bukan APA yg dimakan tetapi BERAPA yg dibawa. Kerajaan mmg patut disalahkan.

mbah said...

nanti dia orang akan cakap sape suruh jadi miskin......

shellyrimula holiday said...

Salam Bro,

Duit zakat memang kita tahu banyak tapi dibelanjakan untuk asnaf yang lebih perlu iaitu membayar kos guaman bagi menteri hal ehwal zakat, dia kan termasuk asnaf juga kalau tak percaya tanya tok peti negeri pasir dua butir.

Jai said...

Nak komen c kit, Ada sesiapa dah cuba mohon bantuan baitul mal? Saya pernah terdengar, tlalu susah... Kelulusan kepada yang layak pun boleh jadi tak kayak.. May b dsebabkan banyak sangat prosedur, pemohon bfikir banyak kali nak pergi sana.. Belum tentu lagi permohonan diluluskn...

Jom Balun Kiri Kanan Atas Bawah

SEJARAH KERAJAAN KEDAH TUA

Penulisan Luar Kotak Pemikiran Biasa

GADGET CORNER

BLOGLIST APA - SILA KLIK BANNER

BLOGLIST APA - SILA KLIK BANNER
SEMUA LINK SAHABAT BLOGGERS APA BERADA DALAM BLOGLIST INI..SILA TINGGALKAN KOMEN DI APA BLOGLIST JIKA ADA BLOG YANG TERCICIR UNTUK DIMASUKAN
Powered by Blogger.

Ads 468x60px

Featured Posts