Siapa Guru Anda Siapa Tuhan Anda - SH Alattas @NajibRazak @ahmadmaslan

Siapa Guru Anda Siapa Tuhan Anda


Gagak tidak semestinya hitam.Ada juga yang putih (albino).


Dimana pun kita pergi di Malaysia pasti kita tidak akan bertemu dengan seekor burung gagak yang warnanya putih, namun saya pernah berjumpa dengan gagak albino sekali saja dalam hidup saya di Setapak, Kuala Lumpur beberapa tahun lalu. Anda akan bertanya pada saya, apa ada kena mengena cerita gagak dengan manakib atau sejarah Tok Ku Paloh dan para wali Allah yang akan saya ceritakan dalam bab ini? "Apa cepat-cepat sangat nak tanya. Relakslah Bro.?"

Apakah anda masih ingat siapa guru Habil anak Nabi Adam as dan siapa guru Kabil. Setelah membunuh Habil, ketika itu bukan ada siapa pun dan bukan ada mahkamah yang boleh menghukumnya selaku pembunuh. Kabil belajar dari burung gagak bagaimana menanam adik yang dibunuh kerana hasad dengki berpunca dari hati yang di pengaruhi Syaitan. Kabil bergurukan dengan gagak yang bukan saja bulunya hitam tapi daging hati dan yang lain-lain juga hitam. Samalah seperti Black Magic, Sihir yang ilmunya dari Syaitan berbeza dengan mukjizat, dan karamah yang dikurniakan Allah pada para Nabi dan Wali.

Kisah Adam dan Iblis adalah kisah berabad-abad yang lalu, tapi kenyataannya permusuhan antara Adam dan Iblis masih menjadi sesuatu yang aktual sampai saat ini, negeri kita akan menjadi sangat indah apabila para pemimpinnya mampu tampil dengan peribadi Adam, bukan mengaku sebagai Adam tapi semua perbuatannya merupakan adopsi kelakuan Iblis.

Pendidikan pertama yang diterima oleh Adam as merupakan pengetahuan tentang pro dan kontra dalam kepimpinan. Adam selaku pemimpin awal melaksanakan wahyu sementara syaitan, di sisi lain, tidak. Sambil menampilkan keakuannya (ananiyah ? nya), iblis berkata: "Ana dari api. Adam dari tanah"atau dengan kata lain, "saya lebih tinggi dan dia lebih rendah: saya lebih berpengalaman, dia belum", tengok sikit punya ego Iblis. Ramai yang terlupa mereka ingat minum arak, berjudi, berzina, meliwat, tak solat, tak puasa saja dosa. Mereka terlepas pandang bukankah berlagak itu ego? Sombong dan bongkak pun dosa yang menyebabkan Iblis terkeluar dari Syurga. Ini sekadar cerita. Bukan menyindir mereka yang merasa diri mereka istimewa orang lain di pandang macam kucing kurap. Siapa makan cili dia mesti pedas giller. Nasib lu lah Bro. Saya boleh dan dia tidak boleh: saya boleh dan dia tak boleh. Mentang-mentanglah kata Mahathir Malaysia boleh, rasuah berjemaah mana boleh, menyamun, merompak harta rakyat mana boleh. Saya tidak akan pernah taat kepadanya. Eh-eh mentang-mentang lu VVIP berdarah biru, lu tak hendak taat perintah Allah yang disampaikan oleh Baginda Rasulullah SAW Islam yang bermula dari Nabi Adam as. Lu fikirlah Bro.

Dalam Islam, pemimpin harus mendengarkan suara Tuhan. Suara Tuhan itu boleh di dengar dari suara masyarakat. Hatta budak kecil atau orang biasa yang menyampaikannya "Jangan tanya siapa yang berkata yang penting apa yang dikata masuk akal atau tak logik. Ada kebenarannya atau tidak sendiri punya diri sendiri mahu ingat"

Nabi pernah menyampaikan hadith dialog antara Tuhan dan manusia. Nanti di akhirat Tuhan bertanya, "Mengapa ketika Aku sakit kamu tidak menjengukKu...?" Dijawab oleh manusia itu, "Ya Allah apa maksudnya?" sehingga di jawab kembali oleh Allah: "Mengapa ketika hambaKu sakit kau tidak mengunjunginya?" Aku dan hambaKu menjadi satu kesatuan." Inilah yang dimiliki oleh Ibnu Arabi, Hamzah Fansuri, Nuruddin Raniri dan Tok Ku Paloh yang mudah difahami oleh orang hakikat yang telah mengenal diri dan mengenal Allah bukan Ulama yang ada PhD dalam agama tapi tak kenal diri dan Tuhannya.

"Kemana pun kamu menghadap di situlah wajah Allah" (QS 2:115)

"Dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya" (QS 50:16)

Di dalam Alquran disebut tentang "nafsu yang menyuruh" (nafs al ammarah, QS. 12:53), "jiwa yang menyesali dirinya sendiri" (nafs al lawwamah,QS 75:2), dan "jiwa yang tenang" (nafs al mutma-innah, QS. 89:27). Juga diingatkan tentang pengetahuan yang diperoleh (ilm al ifadi) dan pengetahuan yang diilhamkan (ilm al ladunni, QS. 18:65) dan bentuk ? bentuk bimbingan yang dihasilkan dari perjuangan spiritual.

"Dan orang-orang yang berjihad di jalan Kami, benar-benar akan kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami" (QS 29:69).

Seluruh keturunan manusia samada DNA nya dari Habil atau Kabil dari Firaun atau Musa as, dari Namrud atau Ibrahim as, Muhammad SAW atau Abu Sufian, Ali atau Muawiyah, Hussein atau Yazzid yang melakukan pembunuhan di Karbala. Cuba melakukan ethnic cleansing, antara bani Hasyim dan Bani Umaiyah. Sebelum kiamat peperangan yang paling besar adalah "melawan nafsu" seperti yang dikatakan oleh Rasulullah SAW. Dalam setiap peristiwa yang berlaku, dimana saja didunia ini adalah "perang nafsu"dan berperang dengan syaitan. Berkata Habib Ali bin Syekh Abu Bakar, peranglah, tawanlah, dan permainkanlah nafsu anda, kerana jika tidak, nafsulah, dengan kerjasama dan nasihat syaitan yang akan menawan dan mempermainkan kita. Yang Haq melawan yang batil. Good VS Evil. THINK.

Saya selalu mengingatkan diri saya, anak-anak juga kawan-kawan saya yang datang ke Universiti Of Live di Janda Baik. THINK, FIKIR, TAFAKUR. Belajar dari sejarah kerana sejarah akan berulang. Apa lagi jika anda seorang yang berpengaruh, kerana kata-kata yang terkeluar dari mulut Nabi Muhammad SAW dianggap "sabda" jika ulama yang menyampaikannya menjadi ikutan ianya dianggap "hadith" Rasulullah SAW sebab itu "sebelum bercakap berfikir, bukan sudah bercakap baru nak berfikir". Talk with your mind before you talk with your tounge. Terutama orang yang ada pengaruh, Tok Guru, Ustaz-ustaz yang punya ribuan peminat yang taksub, kepada mereka yang baru jumpa Agama, maklumlah dalam dunia si buta orang yang punya satu mata dialah Raja, Raja Pembohong, Raja Pendusta dan Raja Pemfitnah. Para Y.A.B dan Y.B lebih baik diam, jika tidak ada perkara yang berfaedah yang mahu disampaikan. Silence is gold. Lebih baik diam. Saidina Ali berkata janganlah jadi orang yang berkata dengan kata-kata orang yang zuhud tetapi berperangai macam orang cintakan dunia.

Allah mendidik kita untuk mempunyai adab etika dan estetika kerana kita hamba perlu ada perasaan "kekitaan" "nahniyyah" "we", bukan "I, Me, Mine". Jika "hamba-Ku" sakit maka "Aku" yang sakit, atau jika "hambaKu" bersuara maka "Aku" yang bersuara, kerana hamba sekadar punya mulut. Suara kebenaran adalah suara Tuhan. Telinga manusia sekadar accessory begitu juga mata, pendengaran dan penglihatan milik Tuhan. Suara rakyat adalah suara Tuhan (vox populi vox dei). Dan itulah visi demokrasi yang sering kita dengar.

Seorang Y.B yang memakai lebih dari satu topi, topi agamawan dan ahli "ahli politik lebih " lebih lagi harus waspada. Jangan mentang-mentang kita dijemput bagi tazkirah di sebuah institusi pengajian tinggi kita buka dengan ayat Quran, tapi akhirnya kita gunakannya untuk Tuhan politik kita, kita gunakan untuk menyembah nafsu kita. Harus ingat institusi pengajian tinggi Islam adalah tempat lahirnya dai', "umara dan ulama", jangan jadikannya pentas politik.

Bila lagi pemimpin yang besikap individu-individualistik akibat meterialistik mahu menanggalkan "aku" dan beralih kepada kesedaran "kami"?Dengan itu maka keperibadian syaitan yang sangat mengangungkan "aku" akan terkikis. Ingat, "aku" tidak akan pernah bererti tanpa "kami".

Akhirnya, kitakan sama-sama mahluk Allah. Bezanya, siapa yang berwahyu dan siapa yang serupa dengan karekter syaitan; siapa yang pro dan siapa yang kontra dengan pendidikan Tuhan. Melalui adab yang diajar oleh Prof Naquib Alattas.

Seperti biasa, saya suka berfikir, sebelum menulis, kerana saya tahu, anda yang sedang mambaca buku saya akan merasakan saya sedang bercakap dari hati-ke hati menerusi magnetic, frequencies, wavelength dari minda ke minda yang terbuka dengan anda yang di Rahmati Allah semoga apa yang saya kongsikan dengan anda boleh mendatangkan faedah. Semoga Allah memberi anda hidayah dan memberkati hidup anda sekeluarga dan mendapat syafaat dari Rasulullah SAW. Itu doa saya untuk anda. Jangan percaya sepenuhnya, jika anda tidak yakin dengan apa yang anda baca, fikir. Kalau "tak best" mengarut, buku di tangan anda. Lu buatlah apa lu suka, siapa pun tak marah. May God bless you.

Bukan mudah mahu menggambarkan siapa "Tok Ku Paloh" anakanda Tok Ku Tuan Besar, ulama besar Terengganu pada abad ke-19 yang nama sebenarnya ialah Sayyid Abdul Rahman Al-Idrus berasal dari Hadhramaut, Yemen zuriat dari Rasulullah SAW dari keturunan Saidina Hussein anakanda Saidina Ali dan Fatimah Az Zahrah puteri Rasulullah SAW.

Berapa ramai manusia hari ini tahu "mukjizat" yang ada pada para Nabi, Nabi Ibrahim as dan Nabi Sulaiman as dan lain-lain Rasul Allah dan Para wali Allah. Lebih-lebih lagi mereka yang tak pernah belajar sifat 20 dan tak baca Hadith 40 yang mereka tahu hanya wawasan 2020. Tok Ku Paloh adalah seorang lagenda yang patut diambil iktibar oleh mereka yang tergila-gila sangat hendak menjadi Menteri Besar. Ketika semua ahli politik mempunyai minat yang sama bila masuk UMNO kerana di sebalik kerusi kuasa ada banyak harta karun dan mudah dapat watikah guna untuk merompak dan menyamun.

Manusia hari ini yang lebih kenal kepada Cirial Magician atau Ahli Sihir David Copperfield. Spiderman, Superman, Bat Man dan Iron Man kerana setiap hari di TV ada saja cerita manusia yang dicipta yang sebenarnya tak masuk akal kerana kecanggihan teknologi perfileman ia menjadi amat menakjubkan. Padahal inilah satu dari propaganda Amerika, ramai anak-anak yang ingin jadi seperti Spiderman sedangkan tak ada apa formula yang kita boleh pelajari untuk jadi Batman. Spiderman ianya satu khayalan berbeza dengan keajaiban miracle yang dilakukan oleh Nabi Isa as seperti karamah yang dimiliki oleh Sheikh Abdul Qadir Jailani dan Arif Billah dan Ghauth serta Wali Allah para Nabi yang ilmunya anda boleh pelajari kerana anda juga adalah manusia ciptaan Allah seperti yang berasal dari Adam dan Hawa, hanya Nabi Muhammad SAW saja yang maksum. Tak kenal maka tak cinta. Kepada mereka yang berminat menghadiri majlis, mari kita kenal siapa Nabi Muhammad SAW kerana kita pernah mengadakan Malam Cinta Rasul di Putrajaya.


"Dalam kitab "Maulid Diba" yang dibacakan bersama oleh hadirin pada hari dia mengingatkan kita semua,"Aku (Muhammad) senantiasa dipindahkan dari sulbi-sulbi (rusuk) yang mulia ke dalam rahim-rahim yang suci. Sehingga tiba saatnya aku dilahirkan diantara kedua orang tuaku." Walaupun kita tidak pernah "ketemu" dengan kekasih Allah yang berada di alam ghaib, hati kita yang sudah dihidupkan ketika membaca "Maulid" merasakan sentuhan kasih sayang Baginda yang melimpahi setiap kali nama Baginda disebut. Kita berselawat ke atas Baginda dan kaum keluarganya. Kalau tak pernah rasa garam, masakan kita tahu apa itu masin, kalau gula di sentuhkan ke bibir, baru tahu manisnya gula. Kalau tak kenal Baginda Rasulullah SAW sebagai cahaya dan rahmat, bagaimana kita kenal siapa sebenarnya warisnya, siapa sebenarnya zuriatnya?

Nabi Muhammad SAW pada awal penciptaannya disebut Ahmad Nurani yang ertinya "Ahmad yang mempunyai sifat Nur". Pada akhir penciptaannya disebut Ahmad Ruhani, atau "Ahmad yang mempunyai sifat roh". Muhammad SAW juga disebut Ahmad Insani, iaitu "Muhammad yang mempunyai sifat manusia." Pada batinnya bernama Ahmad Rabbani, iaitu "Muhammad yang mempunyai sifat ketuhanan." Hal ini dimungkinkan kerana semua dijadikan dari Nur Muhammad. Muhammad itu sebelum penzahirnya sudah dicintai Allah, bukan macam Mat-Mat di kampung atau Mat Rempit. Macam mana kita mangaku umatnya kalau tak kasihkannya, kalau tak cintakannya, lainlah kalau kita bernabikan Muhammad bin Abdul Wahhab!

Lawlaka-lawalaka ma khalaqutul aflaka. Kalimat syair dari hadis Qudsi boleh diertikan, "Kalau bukan kerana engkau, wahai Muhammad. Aku tidak akan membuat alam semesta ini. Kerana alam dijadikan dari Nur Muhammad."


Ketika Jibril memangku Nabi Muhammad, ia mengatakan, "Anta Yasin, anta Thata, anta Ha Min, Anta waliyul nufusil mukminin (Engkau Yasin, engkau Thaha, engkau Ha Mim. Engkau adalah wali jiwa orang beriman)." Tingginya kedudukan Saidina Muhammad SAW, ketika Baginda akan lahir, binatang-binatang berebut untuk memelihara Baginda. Saat kelahiran Muhammad, api sembahan di negeri Syam padam dan singgahsana di Kerajaan Parsi runtuh. Bukan sembarangan orang manusia Tuhan pilih untuk menjadi "role model" towering personaliti yang diceritakan di dalam berzanji, syair, kasidah yang puitis yang menjadi halwa telinga santapan rohani. Jika kita mengerti kita akan sentiasa meletakkan Baginda di hati kita, mahu jadi seperti Baginda jika mahu mengangkat makam ke peringkat insanul kamil. Dari Rasulullah SAW inilah lahir keturunan Tok Ku Paloh. Tak kenal maka tak cinta.

Cuba kita tanya berapa rakyat Terengganu yang tahu sejarah Tok ku Paloh? Sama ada mereka ahli PAS, UMNO atau PKR. Kenapa saya bawa cerita Tok Ku Paloh dalam cerita rampasan kuasa secara diplomatik dalam peralihan kuasa dari Ahmad Said kepada Ahmad Razif yang melibatkan Sultan Terengganu. Lu fikirlah Bro. Sehingga ada rakyat yang memandang serong kepada institusi yang penting bagi orang Melayu yang memerlukan kuasa kesultanan selaku khalifah dalam peralihan politik lanskap dunia.


Batu Bersurat Terengganu untuk yang mahu menginsafi kewujudan nya


Ramai yang terlupa akibat memisahkan politik dari Agama akibat tak kenal siapa Tuhan mereka, apa perjanjian dengan Allah semasa dalam kandungan ibu dan Allah lebih dekat dari urat leher mereka. Mereka terlupa yang Allah maha kuasa. Tuhan tak mahu beri Terengganu pada PAS. Bila PAS tak percaya tanpa bergabung dengan parti lain. Ini pernah terjadi pada pilihan raya pertama pada tahu 1959.

PAS telah berjaya memenangi kerusi majoriti di Dewan Undangan Negeri Terengganu. PAS pada tahun 1959 telah memenangi 13 daripada 24 kerusi DUN Terengganu. PAS Terengganu ketika itu diketuai oleh Ustaz Ahmad Azzam Hanapiah sebagai Pesuruhjaya PAS Negeri. Walaupun Ustaz Ahmad Azzam adalah Pesuruhjaya PAS Negeri Terengganu dan berjaya memenangi kerusi DUN Jeram, beliau tidak pula dilantik menjadi Menteri Besar Terengganu sebagaimana amalan politik biasa ini kerana Ustaz Ahmad Azzam bukan berasal dari negeri Terengganu. Sultan Terengganu telah memperkenankan ADUN Setiu iaitu Haji Mohd Daud Abdul Samad sebagai Menteri Besar. Sementara Ustaz Ahmad Azzam dilantik menjadi Exco Kerajaan.

Terdapat desakan agar Exco Kerajaan Terengganu, Ustaz Ahmad Azzam dilantik sebagai Timbalan Menteri Besar. Usaha menguatkan kerajaan dengan menubuhkan kerajaan campuran PAS-Parti Negara telah gagal walaupun ADUN Parti Negara, Ismail Abbas menyertai PAS kerana Timbalan Yang Dipertua Parti Negara, Wan Daud Wan Ahmad membawa tiga lagi ADUN Parti Negara menyokong Perikatan.


Al-Habib Abdul Rahman bin Muhammad Al-Aidrus
(Tokku Paloh -1817M – 1918M)

Sultan akui kehebatan karamah yang ada pada Tok Ku Paloh sebab itu Sultan boleh mengiktiraf mentadbir Terengganu tanpa perlu memberi watikah seperti seorang mahu menjadi MB perlu watikah dari Sultan. Sultan memberi kuasa sepernuhnya kepada Tok Ku Paloh sebagai orang yang lebih berhak memutuskan permintaan berkenaan. Begitulah mulianya seorang ulama pewaris nabi yang barada di peringkat Arifin Billah.

Tok Ku Paloh memiliki banyak ilmu dalam bidang kerohanian terutama ilmu tasawauf dan sufi. Beliau juga menjadi khalifah kepada Tareqat Naqsyabandiah dan turut mengamal serta mengembangkan amalan "Syahadat Tok Ku" iaitu satu amalan yang disusun oleh bapanya.

Kepercayaan Sultan Terengganu terhadap dirinya menyebabkan Tok Ku Paloh diamanahkan Sultan Zainal Abidin III untuk mentadbir kawasan Paloh selain mengawasi beberapa daerah di Hulu Terengganu antaranya Kuala Berang hingga Cabang Tiga.

Seorang daripada isteri Tok Ku Paloh iaitu Tengku Mandak ialah kekanda Sultan Zainal Abidin III sendiri. Hubungan rapat antara Tok Ku Paloh dan Sultan Zainal Abidin III menyebabkan baginda menyerahkan puteranya iaitu Tengku Sulaiman untuk dijadikan anak angkat dan murid Tok Ku Paloh.


Almarhum Sultan Zainal Abidin III

Tok Ku Paloh meninggal dunia pada September 1917 selepas jatuh sakit pada usia 100 tahun. Tidak lama kemudian, Sultan Zainal Abidin III mangkat pada 26 November 1918. Selepas kematian ulama itu, barulah British berani dan berjaya menjajah Terengganu pada 24 Mei 1919.

Tok Ku Paloh dilahirkan pada 1817 di kampung Cabang Tiga, Kuala Terengganu. Ulama itu mendapat pendidikan awal daripada bapanya sendiri iaitu Saiyid Muhammad al-Idrus atau dikenali Tok Ku Tuan Besar, selain beberapa ulama tempatan sebelum berhijrah ke Makkah untuk mendalami ilmu agama dan menimba pengalaman.

Selain menjadi guru kepada Sultan Zainal Abidin III dan Abdul Rahman Limbong iaitu pejuang penentang penjajah di Terengganu, ulama itu turut bertanggungjawab menyemarakkan semangat jihad di kalangan pejuang menentang penjajah di Pahang iaitu Datuk Bahaman, Tok Gajah dan Mat Kilau.


Datuk Bahaman


Mat Kilau 


Peristiwa itu berlaku apabila pasukan pemimpin Datuk Bahaman, Tok Gajah dan Mat Kilau hampir -hampir menyerah diri selepas mengalami tekanan dan serangan berterusan daripada tentera penjajah pimpinan Residen British, Hugh Clifford.

Keadaan tersepit itu menyebabkan mereka berlindung di hutan Terengganu dan menghubungi Tok Ku Paloh pada Mei 1894. Sebaik bertemu dengan ulama itu, mereka diberi perlindungan dan diajar ilmu untuk menentang musuh.

Hasil perguruan singkat dengan ulama itu menyebabkan semangat kumpulan pejuang terbabit kembali membara dan mereka terus tekad melancarkan jihad menentang penjajah British di Pahang.
Tok Ku Paloh turut membabitkan diri dalam bidang pentadbiran dan diplomatik Terengganu apabila dilantik menjadi Ahli Majlis Mesyuarat Negeri Terengganu selain penasihat utama Sultan dalam pelbagai hal. Cucunya hari ini Dato Syed Omar menjadi penasihat Sultan Mizan.

Malah ketegasan dan kepintarannya dalam hal ehwal diplomatik menyebabkan ulama itu sering diberi peluang mewakili Sultan untukk berunding dengan British hingga penjajah itu gagal menawan Terengganu.

Mendengar jawapan Sultan Terengganu itu, sepasukan pengawai British kemudian pergi ke rumah ulama itu untuk berunding. Tok Ku Paloh mengatakan bahawa mereka boleh "mengambil" Bukit Besar dengan syarat bukit itu dibawa balik ke negeri mereka.

"Kalau untuk mencampuri urusan pentadbiran kami, saya menolak walau atas alasan apa sekalipun tapi kalau hendak tanah, silakan. Isikan ke dalam armada tuan sebanyak mana yang pihak British mahu, ambillah tanah." Demikianlah jawapan ulama besar itu dalam bahasa Terengganu maki tua orang Inggeris kata British "sense of human".

Mendengar jawapan sindiran maki tua ulama keturunan dari Rasulullah SAW. British berasa sakit hati dan cuba menunjukkan kemarahan mereka dengan bangun daripada kerusi yang diduduki. Akan tetapi dengan izin Allah dengan karamah yang ada pada ulama wasilah ambia, secara tiba-tiba kerusi yang diduduki penjajah melekat di punggung mereka. Baru padan muka orang yang sombong.

Lalu Tok Ku Paloh menyindir:"Bukan Bukit Besar saja yang kamu mahu ambil, tapi kerusi saya pun kamu mahu ambil juga?" Sekali lagi mereka kena "maki tua". Saya teringat cerita Ahmad Said pada saya, semasa dia di New Zealand. Dia tengok pertunjukan bagaimana seekor burung setiap kali orang buang sampah, burung itu akan kutip. Ahmad Said sanggup bayar nak bawa balik ke Terengganu mengajar mereka yang tak ada "sivik" kebersihan guna cara "maki tua" kepada orang yang suka buang sampah dan tak peduli pada teguran. Sebab itu agaknya Ahmad Said buat zoo supaya manusia boleh belajar dari binatang. Jika dia tidak ada kemanusiaan dalam dirinya. Sekali gus menyebabkan British beredar dengan perasaan malu dan marah.

Selepas peristiwa itu, British cuba berunding untuk kali kedua dan proses itu diadakan di atas kapal perang mereka yang besar. Ia bertujuan mengugut ulama itu secara psikologi kononnya British memiliki angkatan perang yang besar dan mampu menyerang Terengganu jika hasrat mereka menduduki negeri itu dihalang.

Mereka menjemput Tok Ku Paloh ke kapal berkenaan tetapi ulama itu mengatakan bahawa kapal perang besar itu tidak mampu bertahan jika beliau naik.

Pihak British kemudian ketawa mengejek sebaik mendengar kata Tok Ku Paloh. Ulama itu kemudian naik ke atas kapal berkenaan dan dengan izin Allah, setiap kali Tok Ku Paloh menyengetkan serbannya ke kanan atau ke kiri, maka kapal besar itu turut senget. Keadaan itu mencemaskan pihak British sehingga mereka membatalkan rundingan itu serta-merta. Jangan main-main dengan wali Allah. Apakah anda tak teringin mempunyai seorang anak yang boleh menjadi wali Allah kerana sudah terlalu banyak wali syaitan yang merosakkan akidah ummat Islam. Menggunakan Islam bertopengkan Islam.

Ramai yang telah terpesona dengan kehebatan dongengan mitos Amerika yang mendewakan mitos ciptaan mereka melalui filem hingga orang Islam terlupa keajaiban yang ada pada para Nabi dan Wali Allah yang boleh mengatasi segala Mistik dan keajaiban yang di cipta oleh kafir untuk menyesatkan kita. Ramai orang kita percaya mengadakan "tawasul" dengan wali Allah itu bidaah, khurafat malah kafir ikut agama Wahabi ciptaan Muhammad bin Abdul Wahab. Tapi mendewakan Amerika tak menjadi kesalahan kerana Amerika kuasa besar dunia. Bagaimana dengan Akhirat dan Alam Ghaib?

"Gagal dalam membuat rencana sama dengan merencanakan kegagalan"

Pelik bagaimana ramainya orang Islam merasa senang dengan keindahan penampilan, merasa bangga mengeluarkan biaya yang mahal untuk memperindahkan rumah, membeli kereta mewah supaya anda lebih dihormati dan disegani. Ramai yang memberikan keutamaan memperindahkan aksesori duniawi, melakukan pembaziran di hotel-hotel mewah di bulan puasa dan persiapan menyambut hari raya 3 bulan sebelum puasa bukankah lebih baik memperindah keperibadian dalaman, kerohanian dengan "akhlak mulia". Kita melihat rumah-rumah yang tersergam indah setanding istana, tetapi peribadi tuan rumahnya begitu jauh dari keindahan budi perkertinya. Berkereta besar dan mewah, sayangnya keindahan perilaku tidak nampak pada diri pemiliknya yang hidup dalam keluh kesah "sakit jiwa" wang berjuta. Akibat tak bertanya apa tujuan Tuhan bawa mereka kedunia ini.

Lebih baik jadi hamba Allah yang disayangi oleh Allah dari jadi hamba manusia dan hamba nafsu yang dimusuhi Allah. Lebih baik lagi jika boleh jadi "sahabat Allah". Bukan susah sangat hendak jadi "wali Allah". Apakah anda tak punya keinginan untuk jadi wali Allah atau anak cucu anda menjadi seorang wali Allah. Sayang tak ramai yang minta supaya dimatikan dalam Islam. Hendak mati dalam Islam macam mana kalau "HATI" tidak Islam. Macam mana nak jadi "wali Allah" kalau Allah itu bukan Tuhan kita. Muhammad bukan Nabi kita, Al-Quran bukan ikutan kita dan orang Islam bukan saudara kita. Kita "tak peduli"kan nasib mereka. Kita tak tahu pun Allah itu lebih dekat dari urat leher kita. There is God in Man.

Ramai yang berjanji kepada Allah SWT bahawa solatku, ibadatku, hidup dan matiku kerana Allah, sekadar janji dimulut jadi imam di surau yang makmumnya tak sampai 10 orang guna "loud speaker" supaya dunia tahu yang dia jadi imam. Seorang imam sepatutnya jadikan diri orang yang "muttaqin", orang yang taat, orang yang taqwa, bukan ego menunjuk-nunjuk kerana elaun imam sudah ditambah. Mana tahu tak lama lagi kerajaan BN tambahkan lagi. amal dan hatinya ikhlas bukan menunjuk-nunjuk riak dan takbur di musuhi Allah, gelap buta pukul lima pagi baca Al-Quran guna pembesar suara ganggu jiran yang jarak satu kilometer dari surau dan masjid. Saya berfikir macam mana mengubah mengenai nasib Melayu yang sepatutnya jadi contoh. Mata hatinya buta. Inilah penyakit masyarakat yang tak kenal diri dan Tuhannya. Sebab itu saya terpaksa menulis buku "Jangan Jadi Bodoh"

Melayu yang berfikiran "destruktif" dan enggan menjadi bangsa yang konstruktif seperti ketam dalam bakul. Ada ijazah berjela masih tetap dengan kebodohan yang ditinggalkan penjajah. Mereka "membaca" tapi tidak mahu menjadikan diri Al-Quran yang hidup untuk mencontohi Nabi Muhammad SAW "Rahmatan Lil Alamin" kerana "mata hati" tertutup. Islam itukan "keamanan?"dan "kedamaian". Bukan buat bising dan menggangu ketenteraman, menarik orang ramai mendekati rumah Allah. Cukuplah azan menggunakan pembesar suara. Sebenarnya bila mereka beriman tak payah mereka akan mencari roh yang ada Allah di dalam surau yang dimiliki oleh Imam.

Ingatkan pesan Tuhan "Dia dijadikan untuk menyembah bukan untuk disembah, jangan hendak jadi Tuhan, jadi hamba Tuhan yang ada rasa ikhsan.Wahai kawan-kawan, usah bertarung idea tanpa adab. Berdebat jika ia berbuahkan kebaikan. Awasi pertengkaran kerana di sana ada unsur lain membisikkan. Syaitan namanya."
Imam Hassan Al-Bana

Terserahlah kepada orang-orang yang mahu berfikir mengenai mesejnya yang cukup mudah, "Wahai ahli dunia! Berhentilah berbuat maksiat, ceraikanlah nafsu syahwatmu, jangan lebih-lebih sangat, cari dan kenal Tuhan mu kerana kamu akan kembali kepada Tuhanmu!" Tak guna minta 17 kali sehari supaya Tuhan tunjukkan jalan kebenaran, jalan siratulmustaqim ke syurga jika kamu mengamalkan sifat munafik", bermuka-muka, lidah bercabang, cakap berbohong, berjanji mungkir, diberi amanah mengkhianati amanah, dengan sifat ego seperti iblis. Lufikirlah bro.

Jangan jadi Tok "Big Ayam" Maggi sudahlah...


0 comments:

Jom Balun Kiri Kanan Atas Bawah

SEJARAH KERAJAAN KEDAH TUA

Penulisan Luar Kotak Pemikiran Biasa

GADGET CORNER

BLOGLIST APA - SILA KLIK BANNER

BLOGLIST APA - SILA KLIK BANNER
SEMUA LINK SAHABAT BLOGGERS APA BERADA DALAM BLOGLIST INI..SILA TINGGALKAN KOMEN DI APA BLOGLIST JIKA ADA BLOG YANG TERCICIR UNTUK DIMASUKAN
Powered by Blogger.

Ads 468x60px

Featured Posts