Krisis IPT : Rakyat Malaysia Berdepan Cabaran Sukar Untuk Dapat Akses Belajar di Pengajian Tinggi? (PART 1)


Sumber : beritasemasa


Sudah lama kami ingin mengutarakan isu supaya dapat dilihat dan diteliti lebih awal dengan harapan pihak-pihak yang bertanggungjawab di atas sana, mengambil serius isu ini supaya keadaannya tidak menjadi lebih buruk. Semuanya berkisar mengenai dasar pendidikan tinggi negara. Bagi kami, sekarang ini telah berlakunya krisis dalam pendidikan yang dinamakan “krisis IPT” di Malaysia. Sebelum itu…

Sebelum itu, kita imbas semula dalam Rancangan Malaysia ke 10 (RMK ke 10), Datuk Seri Najib Razak ada menggariskan beberapa perkara termasuklah kuasa ekonomi, mahu mengatasi isu kualiti pendidikan negara Malaysia. Semunya perkara yang ingin ditekan itu, bagi kami cukup baik dan usaha yang harus dipuji tetapi malangnya ada satu perkara lagi yang cukup penting tidak ditekankan iaitu…….apa dia? Yang kami maksudkan ialah :


Kuantiti (akses)


Menteri Pengajian Tingggi, Datuk Seri Khaled Nordin ada mengatakan kerajaan lebih pentingkan kualiti daripada kuantiti. Bagi kami kualiti itu sangat bagus. tetapi jika anak-anak Malaysia tidak diberikan peluang dan ruang yang secukupnya, bagaimana mereka ini mampu mengilap potensi masing-masing bagi mencapai kualiti yang diharapkan negara?

Nah…disebabkan itu kami suka untuk berbalik kepada sejarah negara berkaitan suasana pendidikan tinggi negara pada ketika dahulu.


* Penjajah British sekitar pada tahun 1949 telah menyediakan satu universiti yang diberi nama Universiti of Malaya (Universiti Malaya).

21 tahun kemudiannya (iaitu tahun 1970), Malaysia menambah 2 lagi universiti awam


* Tambah 10 tahun lagi (tahun 1980), jumlah universiti kian berkembang menjadi 5 universiti

* Dan sehingga tahun 1990, Malaysia telah menambah 1 lagi universiti. Perlahan sedikit sekitar tempoh tersebut


* Dan pada sekitar tahun 2000 kita berjaya menambah 6 buah lagi universiti

* Dan akhirnya sehingga tahun 2010 bilangan universiti semakin berkembang, berkembang dan semakin berkembang


* Berdasarkan data yang kami perolehi setakat ini, sehingga tahun 2010, Malaysia sudah mempunyai 44 universiti, 25 kolej universiti, 21 politeknik sekaligus menjadi angka keseluruhan berjumlah 627 buah IPT di Malaysia

Kemudian kami nak bawa anda melihat statistik kepada semakan akses pelajar ke IPT untuk tempoh jangkamasa seperti di bawah :

1. Tahun 1960-1970 : Hanya 0.6% sahaja yang dapat masuk ke IPT yang dilihat pendidikan tinggi negara pada masa itu adalah merupakan satu keistimewaan kepada rakyat Malaysia dan ianya bersifat elit.

2. Malangnya berlakunya tragedi 13 Mei 1969 (KLIK SINI) dan kerajaan Malaysia pada masa itu telah bertindak memperkenalkan AUKU dan Dasar Ekonomi Baru + Sistem Kuota yang sebenarnya telah mengubah dasar pendidikan negara kita Malaysia. Sistem kuota meletakkan akses ke IPT untuk bumiputera adalah sekitar 55%


1. Tahun 1971-1980 : Berlakunya peningkatan akses daripada 0.6% kepada 1.8%. Dan masih lagi bersifat elit + sistem kuota. Pada masa itu, jikalau mana anak-anak yang berjaya masuk ke IPT akan riuh sekampunglah dengan perkhabaran berita tersebut. Kalau dahululah kan.

2. Manakala pada sekitar tahun 1981 – 1995 : Akses rakyat Malaysia ke pusat pengajian tinggi di Malaysia telah meningkat kepada 3.7%. Masih lagi elit + racial policy (sistem kuota)


Dan….jikalau anda masih ingat lagi, pada era 90an adalah merupakan tahun era globalisasi yang mana antara tahun 1990 sehingga tahun 2000 akses ke IPT teus meningkat kepada 8.1% Jadi, apabila negara sudah memasuki ke era globalisasi, kerajaan telah bertindak mengubah polisi pendidikan tinggi negara di mana berlakunya perubahan kepada(elit + sistem kuota + polisi berdasarkan permintaan pasaran).

Dalam pada masa yang sama, kerajaan Malaysia telah mengubal akta AUKU yang tadi dan menambah satu lagi akta baru Akta IPTS 1996 yag membolehkan syarikat-syarikat korporat untuk membekalkan pendidikan tinggi kepada rakyat Malaysia.

1. Telekom Malaysia (TM) buka MMU
2. Petronas buka UTP
3. Tenaga Nasional Berhad (TNB) buka UNITEN
4. UMNO buka Universiti Tun Razak (UNiTAR)
5. MCA buka Universiti Tun Abdul Rahman (UTAR)
6. MIC buka AiMST. AiMST? Tidak pernah kami dengar pun namanya?
7. Parti GERAKAN buka Universiti Wawasan


Jadi, persoalanya sekarang ini? Where got crisis? Apa krisis yang sebenarnya yang berlaku di IPT sekarang ini? Sebenarnya pelaksanaan Akta IPTS (KLIK SINI)merupakan bibit-bibit awal bermulanya krisis IPT dan bertambah teruk lagi dengan adanya _____________ & ________________. Laporan seterusnya akan kami sambung di bahagian II bagi laporan mengenai Krisis IPT ini….

Untuk setakat ini, apa pandangan dan komen yang boleh dikongsikan bersama-sama pembaca Berita Semasa yang lain?

0 comments:

Jom Balun Kiri Kanan Atas Bawah

SEJARAH KERAJAAN KEDAH TUA

Penulisan Luar Kotak Pemikiran Biasa

GADGET CORNER

BLOGLIST APA - SILA KLIK BANNER

BLOGLIST APA - SILA KLIK BANNER
SEMUA LINK SAHABAT BLOGGERS APA BERADA DALAM BLOGLIST INI..SILA TINGGALKAN KOMEN DI APA BLOGLIST JIKA ADA BLOG YANG TERCICIR UNTUK DIMASUKAN
Powered by Blogger.

Ads 468x60px

Featured Posts