MOA masih nak layan ke Cinabeng Pukat Tunda ini?


Beberapa hari sudah hampir 50 Nelayan Cinabeng dari Perak,Selangor,Pahang dan Johor berpiket berhampiran Bangunan Parlimen membantah sambil menyerahkan memorandum kepada Menteri Pertanian BACA SINI.Mereka membantah pengurangan subsidi diesel yang dikatakan menjejaskan 70% pendapatan mereka dan penguatkuasaan penggunaan saiz mata 38milimeter (mm) keroncong pukat tunda,peraturan yang telah sedia ada sejak 1985 lagi tapi tidak dikuatkuasakan sepenuhnya oleh agensi penguatkuasa perikanan.

Cinabeng Cinabeng ini cuba menggambarkan seolah olah semua nelayan dalam negara ini terjejas dengan tindakan baru LKIM ataupun Jabatan Perikanan ini sedang hakikatnya yang terjejas hanyalah TAUKEH TAUKEH CINA PEMILIK BOT PUKAT TUNDA yang merupakan hanya 10% dari keseluruhan nelayan dalam negara ini.



"Bagi bot laut dalam Zon C2 (perairan 30 batu nautika dari tanah besar) menggunakan harga diesel sebanyak RM 2.00 manakala untuk Zon A, B dan C meningkat daripada RM 1.25 kepada RM 1.45," katan jurucakap Cinabeng ini Cheah Swee Teck.

Betul lah tu apek ooiii....gua mau tanya sikit..

Ada Melayu kaa jadi Taukeh Bot Laut Dalam Zon C ?

Talak bukan? Lu olang Cinabeng saja pigi itu macam jauh bukan?

Jadi itu lu olang punya hat la,bukan kita punya hat maa !!!


Bot bot laut dalam kepunyaan Taukeh Taukeh Cinabeng ini selama ini duk pulun subsisdi diesel yang diberikan kerajaan,sambil nak kelaut dalam 30 batu nautika dengan keroncong pukat tunda saiz mata 22mm sapu segala anak anak ikan kecil di zon larangan yang kemudian diproses buat baja,sehingga menjejaskan tangkapan 90 % Nelayan Nelayan Melayu pinggir pantai akibat anak anak ikan yang pupus dek pukat tunda Cinabeng Cinabeng ini.

Lagi best...ada ke hasil tangkapan mereka dilaut dalam sana mereka (Cinabeng) ini bawa balik kepengkalan?

Hampehh...tarakkkk...boliauuu !!!

Mereka berurus niaga ditengah laut sana dengan macam macam pihak dan hanya membawa balik "hasil tangkapan tak bernilai" untuk dijual kepada peraih peraih ikan dipengkalan.Itu MO mereka yang semua orang dah tahu selama ini.Jadi jadah apa Kementerian Pertanian dan Menterinya masih nak melayan kerenah dan songeh Cinabeng Cinabeng tak boleh diharap ini?

Nak boikot?

Boikotlah...kerana mereka ada pun tak menambah,tak ada pun tak mengurang !!!




0 comments:

Jom Balun Kiri Kanan Atas Bawah

SEJARAH KERAJAAN KEDAH TUA

Penulisan Luar Kotak Pemikiran Biasa

GADGET CORNER

BLOGLIST APA - SILA KLIK BANNER

BLOGLIST APA - SILA KLIK BANNER
SEMUA LINK SAHABAT BLOGGERS APA BERADA DALAM BLOGLIST INI..SILA TINGGALKAN KOMEN DI APA BLOGLIST JIKA ADA BLOG YANG TERCICIR UNTUK DIMASUKAN
Powered by Blogger.

Ads 468x60px

Featured Posts