ARQAM, PAS & UMNO: Antara Yang Karam Dan Tenggelam


Sabtu 13 hb Julai 2013 bersamaan 4 hb Ramadhan 1413. Saya duduk seorang diri di tepi Sungai Wadi Hussein Janda Baik sambil berfikir “sampai bila kita mesti mendiamkan diri bila mendengar hampir setiap pagi menjelang Hari Raya, mesti ada cerita ramainya orang kita mati dan cedera parah akibat kemalangan di jalan raya?” Ops Sedar dan macam macam Ops diadakan tapi tak berkesan, kenapa? di mana silapnya apakah berpunca dari pendidikan atau rosaknya sebuah negara berpunca dari pemimpin ulama dan wanita yang rosak akhlaknya? Berita anak anak orang kita yang putus tangan dan cacat akibat bermain mercun dan bunga api dan mati di lebuhraya. Apakah kerana Qada’ dan Qadar terjadinya semua ini? Atau orang kita leka berpolitik hingga tak memikirkan bagaimana melahirkan bangsa Melayu yang bijak sana, cemerlang akal budinya dan hidupnya bermasyarakat dengan membudayakan konsep berkasih sayang, hormat menghormati sesama insan yang dianjurkan oleh Islam.

Kita berpuasa dengan tujuan mengawal nafsu, tidak mengikut emosi supaya diri Aqliah kita bebas dari cengkaman nafsu amarah dan mampu bertafaur dan mengenal Tuhannya? Inilah silapnya bila berikan sesuatu jawatan kepada yang bukan ahlinya, maka tunggu akibatnya, seperti maksud hadith.

Air yang keruh di hulu mustahil boleh jernih dihilir, fikir, Think, Tafakkur. Bukankah kita makhluk yang ada akal dan al Quran itu untuk mereka yang berakal? Di bulan puasa di sana sini kita dengar orang membaca Al Quran tetapi berlakukah penghayatan akan makna-makna yang terkandung di dalamnya?. Untuk apa? Bukankah Al Quran itu untuk membawa rahmat untuk sekian alam?

Pesan orang tua-tua, ‘melentur buluh semasa rebungnya’tetapi apa akan berlaku kalau pelenturnya yang bermasalah? Kemana perginya para pendidik, guru, ustaz , ulama serta ibu bapa serta pemimpin dan ketua-ketua agama? Apakah amanah dakwah dan tarbiyah sudah tidak terbayang lagi oleh ulama yang gilakan kuasa dan nak jadi selebriti?

Tegak rumah kerana sendi
Runtuh sendi rumah binasa
Sendi bangsa ialah budi,
Runtuh budi, runtuhlah bangsa.



Ramai yang lupa, budi bahasa bukanlah sekadar lemah lembut dan sopan santun dalam pergaulan, tetapi budi bahasa bererti penggunaan akal budi agar supaya perbuatan kita sesuai dengan identiti kita sebagai khalifah.

Adab sopan bukan sekadar ungkapan tetapi ianya merupakan satu tatacara hidup orang Islam yang membezakan dengan bukan Islam. Bila lagi kita mahu menyemarakkan dan menyemaikan semula budi bahasa dan nilai-nilai murni ke dalam jiwa orang Melayu kerana satunya bangsa yang jiwanya Islam, yang mana bila hilang unsur Islam, hilang pula keMelayuannya.

Berbudi bahasa dan amalan nilai-nilai murni amat penting dalam hidup bermasyarakat. Di mana Melayu itu Islam, tapi apa jadi pada bangsa Melayu bila sebuah pertubuhan politik membuang Melayu, Cuma mahukan Islam sahaja tanpa Melayu. Bolehkah kita pergi ke kedai mamak meminta teh tarik tapi kita tak mahu cawan dan gelas. Lu fikirlah Bro! Jika Hang Tuah hidup semula tentu dia marah gila. Hang Tuah kata Melayu Tak Hilang Di Dunia. Bila Melayu dibuang dari Islam, Hilanglah Melayu di Dunia. Kalau Upin dan Ipin dengar tentu dia akan kata Betul! Betul! Betul!



Bolehkah Melayu dibuang macam itu saja oleh mereka yang berjuang menggunakan Islam? Seperti irama dan lagu, ombak dan pantai begitulah Melayu dan Islam. Sebab itu ramai yang malu jadi Melayu bila Roh Islam, jiwa Islam, hati Islam dimatikan dengan kejam oleh mereka yang yang tidak bertanggung jawab.



Berjubah berserban besar. Sedangkan pakaian bukan tanda keimanan dan sifat taqwa, Mungkin ada gunting dalam serban? Ada agenda tersembunyi.

Amalan dan penerapan budi bahasa dan nlai-nilai murni sama ada dalam komunikasi, ucapan, pertuturan atau panggilan dalam perlakuan dan pergaulan dapat dipraktikkan dalam empat institusi iaitu Institusi Kekeluargaan, Institusi Kemasyarakatan, Institusi Pembelajaran dan Institusi Perkhidmatan.Yang terpenting dalam Institusi Kekeluargaan. Semuanya bermula dalam rumah. Hendak kenal ibu tengok perangai anaknya, like father like son. Son of the Gun.


\

“Saya pelik wajarkah Presiden PAS Tuan Guru Haji Hadi Awang, sanggup meninggalkan negara untuk berkunjung ke Turki dan menyerahkan pentadbiran kepada Dato Husam Musa yang dikalahkan oleh Tengku Adnan di Putrajaya dan lain-lain pemimpin Pas yang terpaksa bertungkus lumus di Kuala Besut. Apakah pucuk pimpinan PAS tak tahu apa yang PAS Kelantan sudah lakukan terhadap Husam Musa, Exco Kanan PAS. Bayangkan, beliau tak dilantik sebagai EXCO, kononnya Sultan tak berkanan, apa agenda mereka? Apakah tujuannya untuk kuburkan politik Husam kerana mereka tahu sukar bagi PAS untuk merebut kerusi di kubu kuat UMNO di bawah pimpinan Dato idris Jusoh. Menteri Pendidikan Tinggi.

BACA SETERUSNYA BLOG PAK HABIB DISINI

0 comments:

Jom Balun Kiri Kanan Atas Bawah

SEJARAH KERAJAAN KEDAH TUA

Penulisan Luar Kotak Pemikiran Biasa

GADGET CORNER

BLOGLIST APA - SILA KLIK BANNER

BLOGLIST APA - SILA KLIK BANNER
SEMUA LINK SAHABAT BLOGGERS APA BERADA DALAM BLOGLIST INI..SILA TINGGALKAN KOMEN DI APA BLOGLIST JIKA ADA BLOG YANG TERCICIR UNTUK DIMASUKAN
Powered by Blogger.

Ads 468x60px

Featured Posts