“Kalau tak mahu bayar tol, jangan lalu tol. Naik jet peribadi.”
Bye bye, I nak pergi Qatar sekejap. Harap harap tak adalah tol nak kena lalu. I tak mampu nak bayar tol ni.
Dekat mana dah kita sebelum ni? Oh ya, subsidi gula dan
minyak.
Antara alasan merasionalisasikan subsidi adalah kerana
pemberian subsidi secara open blanket seperti meletakkan peruntukan untuk
mengekalkan harga gula kekal rendah dianggap menguntungkan orang kaya dan tidak
mencapai golongan sasaran seperti yang dikehendaki. Jadi, kalau inilah
alasannnya, mengapa tidak subsidi tadi ditarik semula dan betul betul diberikan
kepada golongan sasaran? Sebab utama mengapa segelintir rakyat tidak dapat
menerima tindakan ini adalah kerana kurangnya penjelasan susulan mengenai apa
yang akan dibuat dengan peruntukan yang dapat dijimatkan melalui rasionalisasi
subsidi ini?
Aku tak mahu terlalu mengusik mengenai nombor dan figura
kerana nanti engkorang rasa macam baca report kewangan negara, jadi aku cuba
guna numerical example biar kita rasa lebih mudah untuk kita dekatkan dengan
diri. Kalau kerajaan kata mereka dapat jimatkan expenditure negara sebanyak RM
2 billion daripada pemotongan pemotongan subsidi ini tadi contohnya, maka soalan
susulannya adalah, apa yang akan dilakukan dengan RM 2 billion yang dapat
dijimatkan ini tadi? Adakah jumlah ini akan diberikan semula kepada rakyat
dalam bentuk perkhidmatan, pembangunan, atau subsidi terus seperti BR1M?
Ataupun RM 2 billion hanya akan digunakan buat mengisi minyak kereta menteri
dan menanggung kos pelancongan ke luar negara?
Kalau alasan harga gula dinaikkan kerana nak kurangkan
masalah obesiti, maka adakah kenaikan harga sahaja penyelesaian yang ada? Jadi,
duit yang dapat dijimatkan digunakan untuk apa? Mengapa tidak duit tadi
digunakan untuk membantu sama mengurangkan masalah obesiti, seperti menurunkan
harga makanan kesihatan? Mengapa tidak subsidi gula yang ditarik balik tadi,
disalurkan kepada industry buah buahan, produk tenusu, dan makanan kesihatan
supaya produk ini menjadi lebih murah? Tapi tak jugak. Gula naik harga, makanan
makan ini pun naik harga sama. Jadi, macam mana nak kurangkan masalah obesiti
Pak Menteri?
Kalau kerajaan BN masih mahu dapatkan kepercayaan rakyat,
walk the talk. Kemenangan lalu menjadi bukti masih ada yang percaya, jadi
tunjukkan kemampuan kepada rakyat semula. Jangan hanya menuding jari menggesa
rakyat untuk kurus, kurus dan kurus walhal dalam masa yang sama, berapa ramai
pemimpin yang menjadi contoh untuk rakyat terus kekal obese? Pimpinlah kami
melalui tauladan. (Sopan habis dah ayat aku ni)
Aku tak mahu mengecam dan mengajak pembaca mengecam secara
melulu. Sebaiknya, kekalutan politik negara menjadi medan untuk kita
mengamalkan idea cause-and-effect dan problem-and-solution. Marah jangan tak
marah, tapi kalau marahkan nyamuk kelambu dibakar, nyamuk pun lari, rumah pun
ranap.
Kalau nak baca post politik yang berunsur emosi, mungkin
tulisan aku tak mampu nak memberikan kepuasan maksima.
Dah, kesat air mata. Jangan emosi sangat.
Secara umum, rakyat sebenarnya bukan tak faham langsung soal
harga pasaran dunia meningkat kalau melibatkan harga minyak misalnya. Selain
konsep scarcity of resources, yang mana simpanan petroleum dunia pun makin lama
makin berkurang yang meningkatkan lagi harga minyak, peristiwa peristiwa dunia
seperti ketidaktentuan ekonomi Eropah, krisis dan pergolakan Timur Tengah dan
lain lain semua menolak harga petroleum untuk menjadi lebih tinggi. Bolehlah
engkorang Google kalau nak lebih lanjut, aku pun bukannya bidang ekonomi
sangat.
Tapi bilamana isu isu seperti kenaikan harga tol, yang ini
sungguh aku tak setuju. Pembinaan tol dibuat menggunakan bajet kerajaan melalui
pinjaman kepada konsesi, dan kerana melibatkan kepentingan awam dan juga dana
awam, maka tak logik sebenarnya untuk menaikkan harga tol melainkan untuk
mengaut keuntungan. Banyak tol yang mana kutipan tolnya boleh kata dah pulang modal.
Kalau nak hapuskan terus, pun tak adil jugak sebab pengurusan tol seperti
penyelenggaraan dan gaji staff konsesi masih melibatkan kos, tapi sebetulnya
harganya patut dikekalkan, malah sepatutnya boleh diturunkan. Kereta makin hari
makin bertambah yang gunakan highway. Highway pun makin lama makin sesak. Jadi alasan
guna highway untuk elak jam dan gunakan jalan alternatif untuk tak bayar tol
sebenarnya karut pada aku. Guna jalan lama jem, guna highway pun jem, habistu
nak guna apa? Jet peribadi?
Tol tol yang aku maksudkan kat sini khusus untuk sekitar Lembah
Klang lah. Macam NKVE, DUKE semua, sebab hari hari pengguna lalu untuk pergi
kerja. Jadi tol tol yang dah pulang modal dan kaut untung sikit sikit
sepatutnya dah boleh turunkan harga tol kot. Kalau highway highway baru macam
Lebuhraya Pantai Timur dan sewaktu, mungkin masih relevan untuk kekalkan harga.
Jadi, ada point dekat sini kalau Pakatan Rakyat perjuangkan isu hapuskan tol dan
sebagainya. Cuma instead of being drastic and asking for demolition of toll,
aku masih berpijak di bumi nyata untuk menuntut supaya diturunkan harga sahaja.
Ciao.
Gory.
No comments:
Post a Comment
Memandangkan aku buka platform blog ini kepada Penulis Penulis Jemputan sebagai satu keluarga besar APA maka aku buka kembali ruang komen blog ini untuk anda para pembaca bertukar tukar pendapat tentang artikel yang disiarkan.
Kepada "pencinta pencinta" aku yang memang suka memaki hamun aku selama ini kena tenguk dulu artikel siapa dan penulisnya kerana blog APA kini ada 10 orang penulis tetap.Jangan maki hamun salah orang...maki hamun aku tak apa.
HARAP MAKLUM
Note: Only a member of this blog may post a comment.